Vietnam - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Marc Henzen - WaarBenJij.nu Vietnam - Reisverslag uit Châu Ðốc, Vietnam van Marc Henzen - WaarBenJij.nu

Vietnam

Door: Marc Henzen

Blijf op de hoogte en volg Marc

30 Januari 2014 | Vietnam, Châu Ðốc

Happy New Year. We komen net terug van het enorme vuurwerk in het centrum van Chau Doc, Mekong Delta, Vietnam. Het is vandaag Tet, het Vietnamese nieuw jaar. Ook onze eerste dag in Vietnam.

Zodra je de grens over gaat merk je een andere feel. Veel meer Chinese invloeden, meer ontwikkeld en ook schoner. We zij vanuit Sihanoukville naar Phnom Den gegaan. Vandaar uit moest je over de grens lopen. Maar wij mochten Cambodja niet uit. We hadden wel een visum gekregen en betaald toen we Cambodja binnen kwamen, maar een douane beambte daar was vergeten een stempel te zetten. Wisten wij veel. Volgens de huidige douane beambte was dat ons probleem. Hij bleef trouwens wel erg vriendelijk, maar hij kon niet anders. Gevraagd wat te doen en of hij ons wilde helpen. Hij ging druk telefoneren. Na een formulier anti gedateerd in te vullen en een inspectie van een man in hogere man mochten wij Cambodja uit. Wat was ik blij die rode vlagen met hamer en sikkel te zien. Aangekomen in Chau Doc hebben we heerlijk geluncht op een terras aan de Mekong met uitzicht op al die drijvende huizen.

Maar voor dat wij hier aankwamen hebben we enorm genoten van onze reis door Cambodja. Wat een leuk land om door te reizen. Het zijn vooral de mensen die het zo leuk maakt. Ondanks alle vreselijke, bijna niet voor te stellen ellende (het land was drie jaar acht maanden en 20 dagen feitelijk een groot concentratie kamp geweest) zijn de mensen ontzettend vriendelijk en leuk. Na Battambang zijn we om het Tonle Sap meer naar Siem Reap gereden. Het is een enorm meer. Je kan ook varen, maar dat is tijdens het droge seizoen een beproeving. Daarnaast vaart de boot niet altijd. Het meer wordt namelijk tijdens het regenseizoen 5 keer zo groot. In Siem Reap hebben we natuurlijk de tempels van Angkor bezocht, met als de hoogte punt de tempel der tempels Angkor Wat. Heel indrukwekkend en midden in het regenwoud. Op het hoogte punt van het Angkor rijk woonde hier meer dan een miljoen mensen. Alleen de tempels zijn overgebleven ( van steen). Het is dus een enorm gebied. We hebben twee dagen tempels bezocht. Mooie tempels waar de bomen door heen zijn gegroeid. De tempel Ta Prohm was ook het decor van Tombraider met Angela Jolie. Zij heeft een Cambodjaans zoontje geadopteerd en een huis in Battambang. Een dag met de tuk tuk en een dag op de fiets. Na twee dagen slaat wel de tempel moeheid toe. We hebben ook nog een dag het meer bezocht, met de drijvende dorpen.

Phnom Pehn was de volgende bestemming. De hoofdstad van Cambodja De hoogbouw is nog op een hand te tellen. Wel veel oude franse koloniale gebouwen. We hebben het koninklijke paleis, de Phnom (heuvel) Pehn bezocht en de Foreign Correspondent Club ( was de hangout van de journalisten tijdens de Vietnam oorlog). Een dag besteed aan alle verschrikkingen van de Rode Khmer, the Killing Fields (excutieveld) en S21 (martelkamers). Met geen pen te beschrijven hoe deze idioten hebben huisgehouden. We hebben het afgesloten met een High Tea in het Raffles Le Royal Hotel. Tres Chic.

De laatste bestemming was Sihanoukville aan de kust. Prachtige stranden, zoals Otres Beach (heerlijk rustig nog) en het backpack strand Serenpendity beach. Toen we aankwamen was het Australia Day. De Australische backpackers waren een leuk feestje aan het bouwen. Voor elk wat wils du. Heerlijke Seafood BBQ op het strand. De laatste avond het we gegeten bij Chez Claude. Op een ingenieuze wijze wordt je door middel van een tractor bovenop de heuvel gehezen. Vandaar een prachtig uitzicht over Sihanoukville, de zee en de eilanden. Heerlijk eten. We hebben sowieso heel lekker gegeten in Cambodja, Lac Loc, Amok, Groene Mango salade. In Phnom Pehn heb je hele leuke tenten met een leuke vibe, met minimale middelen toch een hippe tent maken.

Morgen gaan we naar Saigon.

• 30 Januari 2014 - 20:05

Rien:

Klinkt geweldig! Snap t helemaal alleen Angela Jolie ken ik niet.

• 30 Januari 2014 - 22:26

Jacco:

Hey Marc en Martin,

Klinkt allemaal goed! Gelukkig hebben ze in Vietnam ook wel een paar tempeltjes:) Geniet er verder van.
    Gr Jacco, Monique en Lucas.

• 01 Februari 2014 - 10:43

Jacqueline:

Hoi Marc en Martin, eindelijk de blog gevonden. Zaterdagochtend met ontbijtje (mee)genoten van jullie ervaringen. Wat ben ik dan maar suf bezig op IJburg en Amsterdam ZO. Maak me alleen wat zorgen over de kilootjes. Duosport is nog ver weg, met al die lekkere restaurantjes moet er heel veel aan het strand worden gewandeld. Errugh!
    Lieve groeten.

• 04 Februari 2014 - 22:00

Helen Krijgsman:

Hoi mannen, wat hebben jullie het lekkur!!!! Via Rien jullie blog gekregen. Vandaag weer begonnen met werken (ahum... beetje aanwezig zijn) zal jullie daar verder niet mee lastig vallen. Ga vooral genieten!
    Ik start deze week in de sportkelder dus Mart ik heb straks een voorsprongetje ;-).
    Veel liefs uit saai Nederland en ik ga jullie blog volgen,
    xxx

• 11 Februari 2014 - 12:56

Joyce:

Beste Martin en Marc,

Wat een goddelijk leventje en wat heerlijk om zo te kunnen genieten van al het moois en te relaxen in de fantastische oorden. Het is leuk om jullie ervaringen te lezen en een beetje weg te dromen naar de zon en blauwe stranden. Veel plezier en tot aan het volgende reisverslag, groetjes Joyce