Nieuw Zeeland Noorder eiland - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Marc Henzen - WaarBenJij.nu Nieuw Zeeland Noorder eiland - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Marc Henzen - WaarBenJij.nu

Nieuw Zeeland Noorder eiland

Door: Marc Henzen

Blijf op de hoogte en volg Marc

15 April 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Na een vlucht van 20 uur zitten we nu in Dubai. Zijn nu onze jetlag aan het verwerken op het strand. We kijken uit op een eiland in de vorm van een palmboom en allerlei gebouwen in de vorm van een zeil of een enorm Arabisch kasteel,
of het is bijna een kilometer hoog. Je kan zeggen van Dubai wat je wilt, maar als ze iets hier doen, dan doen ze het goed. Het is hier op het moment al bijna 40 graden. En dit alles in een enorme zandbak. Wat een tegenstelling met Nieuw Zeeland. Weinig stad en heel veel groen. We hebben daar wel enorm geluk gehad met het weer. In de 5 weken dat we er waren hebben we een dag regen gehad. De boeren daar klaagde steen en been. Wij wat minder.

Vanuit Nelson op het zuidereiland zijn we naar Wellington, het Noordereiland gereisd. In Picton hebben we de Interislander ferry gepakt. Een prachtige vaart door de Queen Charlotte Sound. Een soort van enorm fjord. Wellington is de hoofdstad van Nieuw Zeeland, ligt aan een mooie natuurlijke haven en is tegen heuvels gebouwd. Het heeft een prachtig Museum (Te Papa) over Nieuw Zeeland. Het heeft een wat alternatieve arty sfeer, vooral in Cuba Street en natuurlijk een prachtige botanisch park. Vanuit Wellington zijn we naar Napier gereden. Dit stadje is in de jaren dertig van de vorige eeuw door een aardbeving getroffen en geheel in de toen in de mode zijnde art deco stijl opgebouwd. Heel grappig. Leuker vonden wij de Mission Wine Estate. De oudste en een prachtig gelegen wijngaard, waar je ook heerlijk kan eten. Dit hebben we daar ook gedaan. Wat je ook veel op het Noorder eiland hebt zijn thermaal baden. In Napier heb je er een met uitzicht op de oceaan.

Na voor Nieuw Zeelandse begrippen zoveel stads vermaak, zijn we naar het Tongariro National Park gereden langs het grootse meer Lake Taupo (een volgelopen vulkaan). Midden in het park liggen 3 vulkanen, rokend en wel. We hebben in zo’n vulkaan beklommen en wat een uitzicht. Een van de vulkanen en het landschap er omheen is gebruikt in de Lord of the Ring film als Mount Doom. De volgende bestemming was Rotorua. Hier heb je veel vulkanisch thermisch geweld. Het stadje ligt aan het gelijknamig meer en overal langs het meer bubbelt het, stoomt het, blubbert er modder en stinkt het vooral naar rotte eieren. Zelfs uit de putten van de weg. Een hele aparte ervaring. Maar ook prachtige bossen met Redwood trees. Vanuit Rotorua zijn we via Cambridge (een heel Engels stadje) naar Waitomo gereden. In Cambridge waren de voorbereidingen voor de ontvangst van Prins William, Kate en baby George al in volle gang. Waitomo is bekend van een heel groot ondergronds rivieren stelsel. Je kan er ondergronds raften. Dit hebben we maar niet gedaan. Wel hebben we een tocht gemaakt door een grot met gloeiwormen. Ik vond het wel mooi, het had wel iets magisch. Martin vond het maar niks.

De Coromandel vonden we allebei een van de hoogtepunten van Nieuw Zeeland. Een prachtig schiereiland, met bossen, bergen en prachtige stranden. Het is bekend van de Cathedral Cove. Een enorme rots en grot met een idyllisch strand met waterval. Je moet er wel een uurtje door een prachtig bos lopen om er te komen. Van hieruit zijn we naar de Far North gereden, de Bay Of Islands. Een baai met enorm veel eilandjes. We hebben we er een catamaran tocht gemaakt. Er leven ook veel dolfijnen. Als de dolfijnen er zin in hebben kun je met ze zwemmen. Gelukkig hadden ze er zin in. Erg bijzonder om dat te doen. De dolfijnen hebben er niet altijd zin in en als er jonge dolfijnen in de groep zijn, mag het niet. Bij elke trip gaat er iemand van het DOC mee die ook het gedrag van de dolfijnen in de gaten houdt en ook veel verteld over dolfijnen. Tevens hebben we gewandeld in bossen met Kauri bomen. Dit zijn enorme bomen van wel 60 meter hoog en stammen van 14 meter doorsnee. Enorm dus. Er zijn er niet veel meer, de meesten zijn gekapt. Degene die de kapwoede hebben overleefd, worden nu enorm gekoesterd. De bomen groeien heel langzaam en kunnen wel 2000 jaar oud worden.

De laatste stop in Nieuw Zeeland was Auckland. De stad ligt heel mooi tussen twee natuurlijke havens en de stille oceaan en de Tasman zee op ik weet niet hoeveel vulkanen. Vanuit de Sky Tower kan je dat heel mooi zien. Ponsoby Road ligt op een heuvel rug met aan de ene kant uitzicht op het centrum en de andere kant op de buitenwijken en heeft veel winkels en restaurantjes. Auckland moet het hebben van dit soort straten, het water en de kades en de eilanden voor de kust. Op onze laatste dag kwamen prins William en Kate ook naar Auckland. Er werd een zeilwedstrijd voor hun bezoek georganiseerd. Het was een hele happening. Het was een koninklijk afscheid voor ons van Nieuw Zeeland.

• 16 April 2014 - 16:31

Gammeltje:

Lieve wereldwandelaars !!!

Dat was weer een geweldig verslag, goh, wat hebben jullie veel gezien, geweldig !!!
    Zwemmen met dolfijnen, dat lijkt me ook wel wat., (duikerspak, ha )zal er wel nooit van komen .
    Jammer dat zo,n tijd snel verstrijkt, en je bijna weer in het Amsterdamse zit, zal best even vreemd zijn. !
    Wens jullie alvast een hele goede en behouden vlucht vanuit Dubai, Lieve groetjes en een hand vol knuffels......gammeltje.xx xx

• 16 April 2014 - 22:19

Annie:

Klinkt weer geweldig! De grot met de gloeiwormen schijnt een must see te zijn Martin! Hebben jullie Kate en William nog gezien?
    Heel veel plezier nog in Dubai!

• 18 April 2014 - 22:26

Monique:

Fantastisch én weer een mooi verhaal!
    Goed om te horen dat jullie weer terugkomen. Het is wel lang genoeg geweest :)
    Geniet! En tot snel! X Monique