Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marc Henzen - WaarBenJij.nu Sydney - Reisverslag uit Sydney, Australië van Marc Henzen - WaarBenJij.nu

Sydney

Door: Marc henzen

Blijf op de hoogte en volg Marc

02 Maart 2014 | Australië, Sydney

Oeps dat is lang geleden. Wat gaat de tijd snel. Bedankt voor alle reacties. Erg leuk om die te lezen. We zitten nu in Sydney Australie. Weer een nieuw land en continent in onze reis. Eergisteren was de Mardi Gras, zeg maar de Canal Parade van Sydney. Alleen de Mardi Gras is er al vanaf 1978. Net als in Amsterdam is het een kleurrijk en af en toe een ondeugende parade. Alleen gaat de stoet over straat, is na zonsondergang (mooie verlichting, vuurwerk) en gaan de Sydneysiders wat trouwer naar de sportschool. Dit jaar was de Mardi Gras onder regie van Baz Luhrman (Australische regisseur).

Na onze vorige blog hebben we Halong Bay bezocht. Halong Bay was heel erg mooi. Er zijn 1969 kleine kalkstenen weelderig begroeide eilandjes, waar je tussendoor vaart. We hebben de baai bezocht met een jonk, waarop we ook hebben geslapen. Martin had zijn bedenkingen, maar het was een hele mooie boot. Eigenlijk een klein cruise schip. Ook heel goed eten aan boord. Met kleine bootjes hebben een drijvend dorp en een grot bezocht. We hebben nog een nachtje geslapen in Hanoi, voordat we naar Singapore vlogen. Het was lekker warm in Singapore. Heerlijk om na het koude noorden van Vietnam een paar dagen in Singapore te zijn. Alles goed georganiseerd, schoon, lekker eten, groen, mooie gebouwen, shopping malls en zelfs stranden. Gardens by the bay is een van de nieuwste bezienswaardigheden. Een hele bijzondere, zeg maar botanische, tuin. Ook de oude botanische tuin bezocht (met nog een stuk tropisch regenwoud), ter afwisseling van de shopping malls.

Vanuit Singapore zijn we naar Melbourne gevlogen. Melbourne is de meest Europees aandoende stad van Australie. Verschil is dat de geschiedenis niet verder gaat dan de 19e eeuw. Wel veel mooie gebouwen uit de tijd, maar ook veel moderne architectuur. Er was ook een mooie tentoonstelling over 50 jaar James Bond in het Melbourne Museum. Moest ik even zien. Daarnaast weer lekker eten, veel Italiaanse maar ook Griekse restaurants, naast het Aziatische aanbod (maar dat hadden we al uitgebreid geproefd). In Melbourne hebben we een auto gehuurd en hebben we de Great Ocean Road gedaan. Prachtige panorama’s. In Port Fairy (tsja, what’s in an name) hebben we in een hele leuke B&B geslapen aan een prachtige lagune. Dit was ons meest westelijke punt in Australie. Van hieruit oostelijk gereden naar Sydney, langs de kust met een kleine detour naar Canberra. Onderweg prachtige natuurparken bezocht (Wilson Promotory, Mallacoota, Pebbly Beach). Dit deel van Australie is heel erg groen. Enorme wouden met hoge bomen, varens en heel veel lagunes. De vorige keer dat we in Australie waren hebben we alleen kangaroos gezien in de dierentuin en vooral veel dood langs de weg. Dit keer hebben we natuurlijk weer veel dode kangaroos langs de weg gezien, maar ook heel veel in levende lijve. Hele kuddes. En in Pebbly Beach op het strand. De dorpjes onderweg zijn wat slaperig. De eerste avond maakte we de fout om 20:35 een restaurant binnen te lopen. De Kitchen is closed mate, we only serve untill 20:30. We hadden een enorme rit er op zitten, maar enige flexibiliteit is hier ver te zoeken. We konden de volgende morgen wel brekkie krijgen. In eerste instantie had ik geen idee wat dat was, iets voor schapen? Het bleek breakfast te zijn. De rit door het binnenland naar Canberra ging langs de snowy mountains. In de winter kun je hier skieen. Wel grappig om te lunchen in de Australische variant van een skihut. Canberra is een hele aparte stad, helemaal op de tekentafel gemaakt. Het is de hoofdstad met veel regeringsgebouwen (hun parliament house schijnt het duurste van de wereld te zijn) en monumenten. Het ligt prachtig tussen heuvels met heel veel bush eromheen, maar ook er doorheen. Heel groen allemaal. De rit naar de kust was ook spectaculair door dichte regenwoud en enorme haarspeldbochten door de dichte mist. En met 13 graden buitentemp :-((

We zitten nu 11 nachten in Sydney. We hebben hier vrienden wonen (die Marc nog kent van de middelbare school). De eerste avond hebben we gezellig wat gegeten en gisteren zijn we samen naar Cockatoo Island gegaan in Sydney Harbour. Veel historie van de convicts (de gevangene die vanuit Engeland naar New South Wales werden verscheept). Na afloop samen nog heerlijk gegeten in een DIY BBQ restaurant. Maar vandaag gaan we heerlijk naar het strand……….Eindelijk weer wat zon, want het weer heeft ons wat dat betreft sinds de landing in Melbourne behoorlijk in de steek gelaten en daar komt bij dat het vanaf volgende week in Nieuw Zeeland niet veel beter zal worden.

• 03 Maart 2014 - 07:15

Hillebilly /gammeltje:

Dag lieve ,,buitenlanders ,,
    Wat weer een prachtig reisverslag, jeetje, kunnen jullie alles nog bijhouden ???
    Geniet er maar van, we zullen t.z.t de prachtige verhalen met beelden wel horen/ zien.
    Nu nog het andere continent, waar ook ongetwijfeld veel te zien /te beleven valt.
    Hier alles goed........we horen nog van elkaar, gooi wel wat op de mail, ha !!
    Lieve groetjes ,en een hand vol knuffels, Hillebilly.

• 03 Maart 2014 - 07:35

Robi One Kenobi:

Ola M&M,

Dat is inderdaad lang geleden! We kregen even het idee dat jullie een sabbatical aan het doen zijn:))) en war een heerlijke foto's op Facebook! Geniet ervan. Gr van ons

• 03 Maart 2014 - 07:41

Alex Schenk:

Aussies ..... het hart gaat altijd even sneller kloppen. Veel plezier in Sydney, mijn favoriete stad.

Gr. Alex

• 03 Maart 2014 - 08:52

Jacco & Monique Henzen:

Lieve M&M,

Eindelijk weer een update, gelukkig hebben we ook nog wel eens contact via de mail anders is het wel heel stil!
    Het klinkt allemaal heerlijk en nogmaals we zijn helemaal niet jaloers! We hebben gisteren nog even jullie schema bekeken en we waren verbaasd hoe snel de tijd gaat. Dus ga maar veel genieten want voor je het weet staan we op schiphol, Lucas kan niet wachten (papa neem je dan wel een grote auto mee??) Dikke kus vanuit Nederland in voorjaarsstemming!!

• 03 Maart 2014 - 21:09

Peter:

Lekker rondtouren, hebben we ook net gedaan in Puglia. Elke dag een nieuwe omgeving, maar wij hadden wat meer geluk met het weer in de hak van Italie: veel zon, al was het maar rond de 17 graden. Ik krijg ook wel behoefte aan Australie, we blijven het maar uitstellen.... Laten we hopen dat Nieuw Zeeland wat beter weer geeft dan dat nu voorspeld wordt.
    Groetjes, ook van Huub XXXXX

• 03 Maart 2014 - 23:54

Irene :

Gezellig verslag jongens, en voor ons ook een feest van herkenning!
    Laat vooral nog wat foto's zien...

• 10 Maart 2014 - 09:50

Joyce:

Wauw wat gaaf allemaal om mee te maken en te zien. Wat mooi dat jullie dit doen.