Vietnam Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marc Henzen - WaarBenJij.nu Vietnam Hanoi - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Marc Henzen - WaarBenJij.nu

Vietnam Hanoi

Door: Marc Henzen

Blijf op de hoogte en volg Marc

11 Februari 2014 | Vietnam, Hanoi

n eerste instantie bedankt voor de leuke reacties.

We zitten nu in Hanoi, Vietnam. Het is hier koud, vergeleken met het zuiden van Vietnam. Een koude front teistert het noorden van Vietnam. Brrrrr. Vietnamezen lopen met handschoenen en mutsen. Voor ons is het een koude lente dag. Hanoi is een leuke stad. Het oude gedeelte is een gekrioel van steegjes vol Aziatisch straatleven. Een deftig Frans gedeelte met brede avenue’s, de opera en het Metropole hotel. Een statig regeringsgedeelte met het mausoleum van Ho Chi Min. Wat apart is zijn de Bentley’s, Porches en Mercedessen die het standbeeld van Lenin voor bij razen, vlakbij het mausoleum van Ho Chi Min. De laatste was toevalling niet voor een onderhoudsbeurtje naar Rusland dus hebben wij ook hem een bezoekje gebracht.

Na onze vorige blog hebben we Saigon oftwel Ho Chi Min City bezocht. Hier was het heerlijk weer. Ook hier veel Franse invloeden, L’ Opera, Hotel de Ville, Les Halles (hebben nu Vietnamese namen) en brede avenue’s met heeeeeeel veel brommertjes (wij maar denken in Amsterdam een scooterprobleem te hebben). Hier ben ik wel geveld door wat darmproblemen, dus niet veel gegeten. Een dag besteed aan het oorlogsverleden van Vietnam. Zij noemen het de Amerikaanse oorlog. In het war rememberance museum veel verschrikkelijke foto’s, wat een menselijk leed. Daarnaast ook veel buitgemaakt Amerikaans oorlogsmaterieel. Wat wel leuk was is het oorspronkelijke presidentieel paleis van Van Diem (heet nu het onafhankelijkheidspaleis). Het gebouw uit de jaren zestig heeft een hoog James Bond gehalte. Het gebouw was het zenuwcentrum van de oorlog tussen zuid en noord.

Met de nachtbus zijn we naar Nha Trang gereisd. Je lag in drie lagen boven elkaar op een soort van slaapstoelen. Heel apart. Martin vond dit heel leuk, maar niet heus. Nha Trang is een grote badplaats vol Russen :-)) aan een mooi breed en lang zandstrand. In de omgeving zijn een aantal tempels van de Cham en een enorme witte Boeda op een heuvel. Vanuit Nha Trang zijn we gevlogen naar Danang. Danang is een grote havenstad met een geinige drakenbrug. Naast Danang ligt Hoi An (Hoi An, Ha Noi een kwestie van de lettervolgorde). Hoi An is een heel oud stadje. Het bijzondere is dat het is ontkomen aan de carpet bombardementen of andere ontwikkelingen. Het is nu een soort openlucht museum. Heel charmant maar wel super toeristisch. De omgeving is mooi met rijstvelden, riviertjes en ook weer mooie stranden. Hebben daar ook heerlijk gefietst.

Via de wolkenpas zijn we naar Hue gegaan. Dit is de oude keizerlijke stad, met de keizerlijke citadel of wat er van over is. Hue is wel gecarpet bomded en dit alles nog eens afgemaakt met wat napalm. Het complex wordt wel nu gerestaureerd. Het zuidwestelijke deel staat er al weer mooi bij. Voor de rest dankt het stadje zijn charme aan de parfum rivier. Vanuit Hue hebben we de nachttrein genomen naar Hanoi. Martin had zich al heel lang verheugd op dit deel van de reis; not dus!!!! Het is wel een ervaring zo’n trein. We hadden wel geluk met onze mede-cabingenoten. We hebben met hun een leuke avond gehad, flesje wijn erbij. Veel leuke reisverhalen.

In onze vorige blog maakte ik al melding van Tet, het Vietnamse nieuw jaar. Het was ons onduidelijk hoe lang de Vietnamezen dit vieren. We zijn er nu achter, twee weken. Dus elk stadje waar we kwamen, waren drakendansen, optredens, veel lichtjes en versieringen, bloemencorso’s, roeiwedstrijden en de happy new year wensen en lucky money. Erg leuk allemaal, maar nu weten we het wel. Wij zijn intussen uitgetetterd.

We hebben morgen nog een hoogtepunt tegoed in Vietnam, namelijk Halong Bay.

• 11 Februari 2014 - 16:26

Jacco & Monique Henzen:

Hai Mannen,
    Goed weer eens wat te lezen over jullie reis. We gaan maar weer eens kijken op de kaart waar jullie nu allemaal geweest zijn. Klinkt goed en ja die ontberingen in zo'n bus is even bijten voor party Bos maar daar word je hard van!!!! Veel plezier verder.
    Liefs van ons!!!

• 11 Februari 2014 - 16:35

Johan :

Jeetje Marc en Martin, dat klinkt goed. geniet ervan.
    Groeten uit Helsinki Johan

• 11 Februari 2014 - 16:41

Jacco, Monique En Lucas:

Mooi dat jullie het zo naar je zin hebben. Gr uit Apeldoorn

• 11 Februari 2014 - 16:51

Monique:

Wat een belevenissen! Leuk! Zeker die nachtbus en die nachttrein :)
    Een mooi verhaal! Heerlijk genieten! Vele groetjes uit Laren, Dick en Monique

• 11 Februari 2014 - 16:54

Anita:

Lieve Marc en Martin, wat bijzonder leuk om te lezen over jullie tocht door Vietnam. Zijn de buikklachten voorbij? Wat een prachtige ervaringen en zo divers.
    Ik vlieg op 7 maart naar Hanoi met de Female Leaders, we verblijven daar 3 dagen in een resort buiten de stad. Dan vliegen we naar Danang en gaan naar het noorden. Jammer dat het daar koud is... Wel fijn om mijn dresscode aan te passen..... Nog meer advies?? We bezoeken daar het vrouwenproject van Microkrediet voor Moeders. Daarna naar Hoi An.. Een goede keuze begrijp ik uit jullie verhaal. Daar geef ik weer de leiderschapstraining en leuke uitjes. Dan moet ik alweer naar huis. Jullie nog lang niet... Geniet van elkaar en de prachtige wereld. Veel liefs Anita

• 11 Februari 2014 - 20:26

Gammeltje:

Hallo Boy,s,

Wat een prachtig reisverslag, heb er erg van genoten.!
    Een hele goede reis verder ,we spreken elkaar misschien in Singapore.
    Llieve groetjes, en 2 dikke knuffels, Gammeltje.

• 11 Februari 2014 - 20:40

Peter:

It brings back memories! wel gek dat jullie nu kou hebben in Ha Noi, wij zijn elke middag gaan slapen op onze airokamer omdat we de hitte niet aankonden. Halong Bay zou ik zo weer een keer willen zien. En onze treinreis was vergelijkbaar, alleen maar twee mensen boven elkaar. Have Fun Boys!

• 12 Februari 2014 - 14:17

Nancy:

Klinkt heerlijk allemaal, mooie dingen zien, cultuur, beetje luxe, hier en daar en een beetje avontuur in de trein en nachtbus. Geniet! Nancy

• 20 Februari 2014 - 14:47

Irene Apperloo:

Fantastische reis! Gelachen om Martin met monddoekje...Die treinreizen zal wel afzien zijn af en toe..met zijn drieen boven elkaar..hoe gaat dat als je er 's nachts uit moet?
    Graag nog wat meer foto's! Geef je ogen de kost, jongens.

• 24 Februari 2014 - 19:18

Ron:

Mijn achterstand ingelopen: mooi kijkje in de 'reiskeuken' van julllie worldtour! Veel plezier in Down Under! Hartelijke groeten, Ron

• 02 Maart 2014 - 16:02

Peter:

Hoi Marc en Martin,

Hoop dat alles goed gaat.
    Hoe is Halong bay bevallen?
    Was volgens mij gelijk het laatste stukje Vietnam voor jullie geloof ik?
    En nu?

Peter